Quooker rood RGB zonder onderschrift.png

Doel

Resultaat

Quooker is een Nederlandse fabrikant van innovatieve kranen. Om de Duitse markt te benaderen, draaien er op meerdere kanalen verschillende reclamespots.

 

Doel hiervan is ondermeer om bezoekers naar de website te leiden. Het effect, en de onderlinge verschillen, van de uitzendingen op website bezoek is alleen met veel handwerk te analyseren. 

In de vorm van een 'data notebook' bouwde LUMA een eenvoudige oplossing om de effecten van reclamespots te meten en te vergelijken. Dit notebook draait deels op data die handmatig wordt ingeladen en deels op data die automatisch wordt opgehaald. 

Na het inladen van de data wordt een statistische analyse uitgevoerd op de reclamespots in een bepaalde periode. Deze periode kan handmatig worden ingesteld. 

"Ik ben onder de indruk van de eenvoud en pragmatisme van de geleverde analyse. Dit had vroeger een doorlooptijd van weken. Nu de inspanning verwaarloosbaar is kunnen we tijd besteden aan het vertalen van de uitkomsten naar acties."

Martijn Punt, Marketing directeur Quooker

Context

Aanpak

Quooker is een Nederlandse fabrikant van innovatieve kranen die kokend, bruisend of koud water leveren. De 'kokendwaterkraan' is in eigen land een begrip maar in het buitenland nog niet. 

Kranen worden via een dealer netwerk, vaak in combinatie met een keuken, verkocht. Er is een webshop voor onderdele, CO2 cilinders en water-reinigings filters.

Ook al verkoopt Quooker geen kranen via eigen kanalen of de website, Quooker zet televisie reclames in voor naamsbekendheid en om productinnovaties te introduceren bij huiseigenaren.

Via een API worden bezoekers statistieken voor de Duitse website automatisch opgehaald en in een notebook geladen. In datzelfde notebook worden  'spotlijsten' geïmporteerd. Hierin staan datum, tijdstip, zender en variant van elke spot-vertoning vermeld.

Beide databronnen worden vervolgens automatisch gefilterd op overlap van data en type bezoeker, waarna de effecten per spot-variant bekend zijn. Statistische analyse van deze data levert vervolgens het gevraagde inzicht in effectiviteit en onderlinge verschillen van de spots. 

Het notebook draait in de cloud en kan intern gedeeld worden. De broncode van de gebruikte analyse is voor gebruikers te lezen en kan desgewenst worden doorontwikkeld.