TMA logo.png

Doel

Resultaat

Als logistiek architect is TMA verantwoordelijk voor de wereldwijde distributie van orders voor een staal producent. 

De omvang en fysieke schaal van de operatie maken het lastig om een duidelijk beeld van de operatie te vormen.

TMA wilde de klant betrekken bij de operatie om deze samen te kunnen door ontwikkelen. 

LUMA bouwde een "steel dashboard" waar de klant toegang tot heeft. Zichtbaar zijn volumes, levertijden en kosten. Doorsnedes zijn mogelijk op ondermeer producttype, bestemming en transport mode. De tijdsperiode kan worden gevarieerd.

Het dashboard vermindert operationele vragen om informatie en faciliteert een strategische discussie over de invulling van de operatie. 

"Onze klant interacties veel strategischer nu we samen de operatie kunnen analyseren. Prettig voor mij was dat het weinig tijd kostte om onze operatie uit te leggen. Korte lijnen en snelle terugkoppeling maakte het proces snel en een beter eindresultaat dan verwacht."

Lisa Vanarwegen, General Manager TMA BVBA

Context

Aanpak

Vanuit de fabriek worden staal producten in bulk verscheept. TMA stelt individuele orders samen en verscheept deze over de hele wereld.

Dat gebeurt per verschillende modaliteiten. Daarbij is combineren van verschillende orders een absolute must.

 

De orders blijven onder toezicht blijven tot ze gelost zijn op de plek van bestemming. TMA heeft hiervoor een eigen Track & Trace systeem ontwikkeld.

Samen met TMA hebben we een inventarisatie van de belangrijkste indicatoren gemaakt. De gewenste doorsnede niveaus hebben we daarbij meteen in kaart gebracht.

 

Als Business Intelligence oplossing lag Power BI voor de hand omdat zowel TMA als haar klant daar al gebruik van maken. 

 

Vanuit de operationele databases zijn verschillende tabellen ingeladen en vervolgens samengevoegd tot een 'data analyse model' van de operatie. 

Tenslotte hebben we berekeningen geschreven voor de belangrijkste indicatoren en deze gepresenteerd via een interactief dashboard, alles in TMA huisstijl.